NIMA-B2 Business Marketing
Bij de specialisatie Business marketing leert u uw bedrijfsstrategie te beoordelen en uit te werken in een operationeel marketingplan gericht op Business-to-Business. Natuurlijk gaat het hier over uw eigen praktijksituatie! Nadat uw marketingplan met voldoende door het NIMA is beoordeeld gaat u dit presenteren en verdedigen.
Nadat u eerst al in het algemene deel NIMA B1 Marketingmanager de nodige praktijk aan de theorie heeft gekoppeld, gaat u bij het specialisatie deel B2 Business marketing aan de gang met het Operationele Marketingplan. Verdieping, verbreding en toepassing van de stof wisselen elkaar af.
U wordt tijdens de lessen begeleid in het schrijven en presenteren van het Operationele Marketingplan Business-to-Business. Dit plan voldoet aan de eisen van NIMA.
De opleiding kunt u ook uitstekend volgen indien u de opleiding elders hebt gevolgd en wel geslaagd bent voor het B1 gedeelte maar het B2 gedeelte niet
Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld:
– De vertrekpunten, waaronder de strategie van uw onderneming
– De segmentatie van de markt waarbij u een onderbouwde keuze maakt
– De positionering van uw product of dienst
– De SMART geformuleerde marketing doelstellingen incl. bijbehorend tijdsbestek
– Een draaiboek waarin alle marketinginstrumenten worden uitgewerkt
– De financiële onderbouwing van uw plan
– De evaluatie van uw plan, incl. de evaluatiecriteria
– Organisatiegedrag en Customer Insights
– Het presenteren van uw plan rekening houdend met de beoordelingscriteria van NIMA
Het NIMA-B2 Business Marketing examen bestaat uit:
– Het schrijven van een Operationeel Marketingplan.
– Het mondeling presenteren en verdedigen van dit plan
.